TNT – 10 000 lovers (1987)

by Dorthea


..
En av mine større mine større gleder i livet er at jeg ble født inn i 1980-tallets glade dager. Jeg kom riktignok sent på 80-tallet, men det er ingen unnskyldning for å si jeg ikke kan hylle mitt tiår med rettferd. For å starte denne stafetten av heder og ære falt valget på “TNT” – de eksplosive gutta fra Trondheim.

I 1982 så TNT dagens lys for første gang da Dag Ingebrigtsen, Ronni le Tekrø, Steinar Eikum og Morten “Diesel” Dahl fant hverandre. Allerede samme år som de dannet “TNT”, i 1982, slapp de sitt første album – deres eneste albumet med norske tekster.

Men nye tider var i sikte, og forandring fryder. I August 1983 takker Steinar Eikum for seg, og Morty Black overtok bass-tronen. Også i 1984 ble det utskiftninger, denne gangen ble det ny frontmann i form av amerikanske Tony Harnell.

I 1987 vant de spellemannsprisen for beste rockealbum (“Tell no Tales“) og i 1988 beste Morten “Diesel” Dahl seg for å forlate bandet etter at det hadde vært nogenlunde turbulent tid i bandet. I dag består bandet av Tony Mills (vokal), Ronni Le Tekrø (gitar), Morten “Diesel” Dahl (trommer) og Victor Borge (bass).
..
..

Jeg vil komme flere lignende innlegg som dette i tiden fremover.. Følg med!