De siste dager i Malaysia!!

by Dorthea

Ja, da var det snart over! På tide å reise hjem fra sol og sommer til snø og vinter!  Det er siste kvelden her i paradiset Malaysia, og det er nesten på tide å oppdatere hvordan de siste dager har vært.

DAG 4:

Dagen startet med en “liten” gåtur opp til Batu Caves, med 278 trappetrinn og bestige. Oppe i grotten fant vi et tempel, en del høns og bønn. Videre gikk turen til apekatter, Silver Backs, noe som var et generelt stort høydepunkt for de fleste. Der vi fikk lov å mate apekattene med peanøtter, og en eller to hoppet også opp på skuldrene til folk. Veldig artig! Til slutt på dagsprogrammet sto et besøk hos en lokal familie, noe som det var knyttet mange forventninger til. Vi satt på gulvet, og måtte pent spise med hendene. Det ble mye musikk og dans, og våre egne elever fikk mer enn gjerne delta. Et av turens absolutte høydepunkt!

DAG 5:
Vi våknet opp i vakre omgivelser i Cameron Highlands, og besøkte en te-plantasje. Vi fikk se hvordan hele prosessen med å lage te, forplantet seg. Etterpå fikk vi kjøpt og smakt på te. Etter besøket på plantasjen bar det ut i jungelen, og opp i store høyder for å nyte den vakre utsikten over te markene. Til slutt reiste vi til en sommerfugl farm for å se på vakre sommerfugler og litt mer skremmende dyr som skorpioner og lignende.

DAG 6:
I Penang fikk vi se det buddhistiske tempelet Sam Poh Tong, den kongelige byen Kuala Kangsar, Ubudiah moskeen, Iskandariah palasset, Bukit Merah, orangutanger på Orangutang Island, og på innfarten til Penang kjørte vi over en av de engste broene i verden. På kveldstid besøkte vi nattmarkedet og kjøpte mang en ting, både gaver til andre og oss selv.

DAG 7:
Vi reiste på en guidet tur i Georgetown med fokus på kultur og tradisjoner, vi fikk blant annet se buddhisttempel, The Water village, Khoo Kong Si klanens hus og “Harmoniens gate” (hvor kirker, templer og moskeer ligger side om side).

DAG 8:
Etter frokost kjørte vi til Lumut og spiste lunsj, før vi tok ferjen over til øya Pangkor. Herfra og ut har det ikke vært annet enn sommer, sol, bading og solbrennhet som har gjeldt! Nå sitter vi og koser oss med et siste live show fra Phillipinske “The Jets” før vi vender snuten mot rommet for en god natts søvn før en lang hjemreise til vinter og snø (for noen av oss)!

Alt i alt har dette vært en kjempefin tur, der lærere og elever har koset seg side ved side. Vi har blitt kjent med de vi ikke kjente så godt fra før, og det er om mulig, en enda mer samlet folkehøgskule som reiser tilbake til Norge, i morgen tidlig.