Hvorfor kjemper vi andres krig?

by Dorthea


Faksimile: dagbladet.no

Mandag 25 Januar 2010 ble Claes Joachim Olsson (22) drept av en veibombe i Afghanistan. Hvorfor? Fordi Norge kjemper noen andre sin krig. Hvorfor? Jeg vet helt ærlig talt ikke.

Siden jeg leste artikkelen har saken surret rundt i hodet. Jeg skjønner ikke helt hvorfor Norge skal kjempe noen andre sin krig. Det heter vell kanskje fredsforebyggende arbeid – for å være politisk korrekt. Kan ikke Afghanistan klare å ordne opp i problemene sine selv? Altså – har du laget et problem klarer du å ordne opp i det, selv!

Så langt har 5 nordmenn mistet livet i Afghanistan: Claes Joachim Olsson (22), Trond Petter Kolset (30), Kristoffer Sørli Jørgensen (22), Tor Arne Lau-Henriksen (33) og Tommy Rødningsby (29).

Jeg har ikke kjennskap til noen som tjenestegjør i Afghanistan eller næromliggende områder.  Jeg kan kun tenke meg hvordan det må være å miste noen – så langt hjemmefra. Med Norges flagg på armen. All ære til de soldater som ønsker å kjempe i et annet land.

Kan vi ikke få guttene våre hjem til Norge, der de hører hjemme?