Sprøyteskrekk og blodgiver.

by Dorthea


FOTO: www.giblod.no

Jeg har sprøyteskrekk. Big time. Jeg klarer ikke å se på en sprøyte – ikke en gang på TV. Jeg syns rett og slett det er ekkelt. Ufyselig og ekkelt. Normalt er det “halvdramatisk” når jeg tar blodprøver. Jeg må ha vann tilgjengelig, jeg må snakkes til og vinduene må åpnes. Hvis ikke får jeg nesten panikk. Men på tross av dette meldte jeg meg som blodgiver for rundt 3 år siden. Jeg var russ og skulle ta noen russeknuter. Det endte opp med at jeg spiste halve russekortet OG ble blodgiver. Eneste russeknutene jeg tok.

Hvorfor donere blod?
Blod er et livsviktig legemiddel, og du kan redde liv. Hvis noen trenger blodoverføring må det skje med én gang, og blodbanken må ha nok blod å gi bort. Blodet fra blodbanken brukes for å holde folk i livet gjennom hjerteoperasjoner, til å redde nyfødte, folk som har vært utsatt for ulykker og for å behandle leukemipasienter.

Hva skjer når du donerer blod?
Når du gir blod i blodbanken, fyller du ut et skjema for blodgivere og leverer dette i skranken. Deretter ropes du opp og skjemaet blir gjennomgått sammen med en bioingeniør, sykepleier eller lege. Når alt er godkjent så får du legge deg ned på benken ved “tappestasjonen”. Du får noe å drikke hvis du vil ha det – brus, juice, melk osv. Du blir tappet for 250ml blod. Samtidig med tappingen blir det tatt et fast oppsett av prøveglass til Hb, smittetester og kontrolltyping på ABO og Rh. Dette gjøres ved hver blodgivning. Du blir også spurt om du er villig til å gi noe av blodet til forskning. Selve blodtappingen tar ca 10 min, men du må også hvile ca 10 min etter tappingen. Du vil få med deg anbefalt dosering av jerntabletter etter hver blodgivning og det er viktig at du spiser disse.

Hvordan er det å donere blod?
Helt ærlig så er det faktisk ikke så ille. Det er MYE verre å ta en blodprøve, syns jeg. Du får en liten stressball du kan klemme på mens du ligger på benken. Ved å klemme på den kan blodet pumpes fortere ut. Sykepleieren er rett ved deg hele tiden hvis det skulle være noe. Alle smiler og er glade, og det får i allefall min nervøsitet til å forsvinne. Når du er ferdig med å donere blod må du hvile litt, og så kan du gå å velge den en gave! Og det er MANGE gaver, hvertfall i Arendal hvor jeg donerer.

Jeg vil donere blod, hva gjør jeg?
Du går inn på GIBLOD.NO sine nettsider, eller oppsøker blodbanken på det nærmeste sykehuset. Redd et liv, du også!

Q: Er du blodgiver? Eller kan du tenke deg å bli det?

Uansett så ta turen innom Astrid Katrine for å delta i konkurransen hennes om blodgiving!
Uansett så ta turen innom Astrid Katrine for å delta i konkurransen hennes om blodgiving!
Uansett så ta turen innom Astrid Katrine for å delta i konkurransen hennes om blodgiving!