11 år og blogger?

by Dorthea


Illustrasjonsbilde.

Jeg er ikke helt sikker på hva jeg egentlig mener om 11-åringer som blogger. Mest av alt fordi jeg ikke brukte nettsamfunn eller lignende da jeg selv var 11 år. Jeg hadde jo ikke peiling og klarte så vidt å bruke en computer.

Jeg lagde min første hjemmeside som 16-åring og designet var preget av Christina Aguleira. Skrev alle html-kodene selv, og blogget ikke på noen plattform. Jeg skrev sjeldent om hva jeg hadde gjort i løpet av dagen, men postet freebies som jeg lagde selv. Både wallpapers, avatars og blinkies ble lagt gratis ut til alle som ville ha. Til og med en del pixels-ikoner fant veien til bloggen. Jeg deltok i mange blends-konkurranser og fulgte den tidlige amerikanske bloggtrenden. På den tiden fantes det få norske blogger, og jeg skrev på engelsk.

Nå kan hvem som helst opprette en blogg, og skrive av hjertens lyst. Selv 11-åringer med samtykke fra foreldre eller foresatte. Men er det ikke litt ungt å blogge når man er 11 år? De bloggene jeg har lest som er 11-12 år gamle går ofte ut med fullt navn. Vi som er litt eldre vet hva konsekvensene av å gå ut med fullt navn på bloggen kan medføre, men vet en 11-åring det? Jeg tviler. Jeg syns ikke heller at innholdet på disse bloggene er så uhyre interessante, men så er jeg i feil målgruppe også. En annen ting som irriterer meg vilt er at de poster minst 5 innlegg om dagen som som består av max 50 ord hver. (Denne posten er på 316 ord).

Hvilken klasse går man egentlig når du er 11 år? 5 klasse? Du har jo ikke en gang begynt å lære engelsk, og har så vidt lagt merke til hva gutter faktisk er. Slik var det i hvertfall da jeg var ung.

Nei, jeg finner det hele relativt forstyrrende, og vet egentlig ikke hvorfor jeg bryr meg. Men jeg gjør det allikevel.