Nytt kamera?

by Dorthea

Før du kjøper et nytt kamera er viktig at du tenker over mye penger du vil legge i kameraet, og hvilke egenskaper som er viktigst for deg. Les om de forskjellige kameraene, og prøv de før du bestemmer deg. Hvilken bakgrunn måtte jeg ha for å skrive dette innlegget? Vell.. Jeg har 5 års erfaring som tidligere selger i fotobutikk, studert fotografi og så er jeg generelt en litt know-it-all. Liker i hvertfall å late som.

Til festbruk ville jeg gått for et billig, men godt kamera. Det må liksom være et kamera det ikke er så farlig med i tilfelle du skulle miste det, men det betyr ikke at du ikke har rett til å være kravstor på finessene kameraet har å tilby. Kameraet bør fungere godt i dårlig lys, og gi klare bilder slik at du husker fyren du råklinte med midt på dansegulvet. Det bør også tåle litt fuktighet i tilfelle det skulle få litt øldråper på seg. Et relativt robust kamera som har vært ute en hard vinternatt før!


Olympus mju 550WP er perfekt til festbruk.
PRIS fra kr. 1104,-


Til hverdagen
trenger du et litt mer kvalitetskamera. Noe av det viktigste er at kameraet tar skarpe bilder, og er lett å ta med seg. Men det aller viktigste er at det er lett å bruke – for alle. Enten du er familiens yngste eller eldste. Jeg har solgt Ixus til folk i mange forskjellige aldersgrupper, og har fremdeles ikke hatt en eneste misfornøyd kunde. Kameraene er lette å bruke, og har mange funksjoner du kan tillære deg dersom du måtte ha ønske for det. Hele ixus-serien er i min mening er meget godt valg. Ixus – for store og små!

Canon Ixus 105 er perfekt til hverdagen – for store og små.
PRIS kr. 1395,-


Til blogging
er det i stor grad speilreflekser som gjelder. Her er det litt smak og behag. Noen liker Canon, andre Nikon eller Olympus. Selv har sverger jeg til Nikon. Det viktigste med et kamera til blogging er at det tar gode bilder. Med mindre du er veldig interesert i fotografi, ville jeg nok gått for et av markedets “billig” varianter. Disse er ofte mindre kompliserte enn resten. For eksempel Nikon D3000 er et kamera jeg har anbefalt til de som ikke har “greie på det”. Den har en ufattelig praktisk Guide meny, som hjelper deg med å ta bedre bilder. Fiffig funksjon, spør du meg. Som tidligere nevnt – det er smak og behag. Nikon, Canon eller Olympus – ditt valg!

Nikon D3000 er et fantastisk kamera til blogging.
PRIS fra kr. 2795,-



Bildene er fra fantastiske FotoVideo.
Dette innlegget er skrevet av egen fri vilje uten vinningspotensiale.
Just so you know.