Accepted.

by Dorthea

Natt til i dag kl 00.30 fikk jeg en mail fra Hawaii Pacific University:
GRATULERER DU HAR KOMMET INN.

Og ikke nok med det – jeg får også et stipend for internasjonale studenter. Stipendet får jeg på bakgrunn av at jeg har demonstrert faglig dyktighet, engasjement i utenomfaglige aktiviteter, og har et potensial til å bli vellykket alumni. Men, det var skolens ord, ikke mine. Så teknisk sett betaler skolen halvparten av skolepengene mine. Og det er jo litt kjekt da. Fremfor å betale 100 000 kr for skolegangen, så betaler jeg 50 000 kr. Det kan jeg absolutt leve med!

Eneste betingelsene som følger med stipendet er at jeg opprettholder et GPA på 3.0  – eller 4,19 som vi sier på norsk. Jeg må være fulltids student med minst 12 credit hours. Hvis jeg oppfyller dette kan jeg få samme stipend alle årene. Jeg må også betale bokostnader, mat og bøker – forutenom halvparten av skolepengene, som sagt. Men, er et godt lettet menneske som sitter å smiler her.

Søknadsprosessen har vært relativt stressende – mye på grunn av at jeg har brukt under halvparten av tiden man bør for å søke på et universitet i USA. Man bør bruke minst 1 år – jeg brukte knappe 6 måneder. Hva kan jeg si? Jeg er effektiv. Greia med at det har vært veldig stressende er fordi jeg trodde jeg hadde superdårlig tid og skrev en helt forferdelig personlig stil. Jeg vil ikke vedkjenne meg den for fem flate øre. Utrolig dårlig gramatisk og innholdet var ikke akkurat noe å skryte av det heller.

Problem nummer to var disse læreranbefalingene, jeg fikk bare sendt en. Mye stress med lærere som ikke følte de kjente meg godt nok, og lærere som ikke hadde tid. Men kjære Stig – du må ha skrevet en helvetes god en! Takk ♥ Læreranbefalingen, min personlige stil og søknad har vært det avgjørende med tanke på stipend. Ironisk nok.

Gledestårene trillet nedover kinnet da jeg leste mailen og det plutselig gikk opp for meg. De siste månedene i uvisshet er liksom borte nå, og nå fylles hodet med nye tanker. Spente tanker på hvordan det skal bli, hvem jeg skal møte og hva jeg skal lære. Triste tanker om å forlate alle her hjemme – de jeg elsker så kjært. Gode tanker om et paradis i det fjerne.

*JUBELBRUS*