DIY: Bokeh-fotografering

by Dorthea


En “orginal” bokeh – uten tvungen form.

Bokeh er japansk og betyr uskarpt. Det er en fotografisk betegnelse som refererer til områder som er ute av fokus, i et bilde produsert ved hjelp av et fotokamera. Du kan ved hjelp av papir og teip, også tvinge lyspunktene til å ta en spesiell form, slik jeg har gjort nedenfor i innlegget.

DU TRENGER: Svart papir, teip, saks (kan også bruke tapetkniv), penn/blyant og speilrefleks. Det er en fordel dersom du har objektiv med solblender, men absolutt ingen hindring dersom du ikke har.

HVIS DU HAR SOLBLENDER: Tegn rundt solblenderen på papiret, og klipp ut sirkelen. Klipp ut en liten figur/symbol for eksempel et hjerte eller en stjerne. Kun fantasien som setter grenser.

HVIS DU IKKE HAR SOLBLENDER: Tegn av objektivet på papir, og klipp ut sirkelen. Klipp deretter en lengre remse som du fester rundt objektivet. Så klipper du ut figuren/symbolet du vil at bokehen skal vise. Så teiper du den til remsen du har festet rundt objektivet. (se bildet over)

SELVE FOTOGRAFERINGEN: Du bør bruke et objektiv med F2.8 eller mindre blender for å oppnå god effekt. Jeg brukte Nikon 50mm F1.8. Du stiller kameraet over på A (på snurrehjulet/programvalg), og setter blenderen til den minste (i mitt tilfelle 1.8). Steg to er å slå av autofokusen, og sette den på manuell. Still inn så motivet blir helt uskarpt. VOILÁ!


Med hjerteform.


Med stjerneform.