Søvntrøbbel.

by Dorthea

Jeg hater det. Jeg hater å søvne når alle andre står opp. Det er idiotisk, og utrolig lite praktisk. Men det er ofte slik virkeligheten min er. De siste dagene har jeg sovnet mellom 4 og 10 hver morgen. For så å reise på jobb kl 15:00. Med 4-5 timer på hodeputen er det trygt å si at man ikke er helt oppegående og i form.

I lengden er det veldig slitsomt å leve med søvnproblemene jeg har. Men det er nesten mer slitsomt at folk tror jeg ikke prøver, og tror jeg ikke gidder å legge meg. “Du kan jo bare legge deg tidlig” sies det. Nei, jeg kan faktisk ikke det. Eller jeg kan, men å ligge å vri meg i flere timer er uaktuelt. Jeg har lagt meg kl 22:00 for så å fremdeles ligge lys våken til 07:00. Da foretrekker jeg heller å stå opp ett 2 timer med prøving, og heller gjøre noe fornuftig frem til jeg begynner å bli trøtt.

Søvnproblemer er gammelt nytt i livet mitt, og vi feirer 7års jubileum nå i September. Hurra! Jeg har så å si prøvd hvert eneste triks i boka, og alt i felleskatalogen. Ingenting klarer å få slutt på problemene. Det skal sies at det går veldig opp og ned –  problemene kommer i perioder. En måned kan alt gå bra, men neste kan være et rent helvete. Jeg kan ofte gå flere døgn uten søvn – og det sier seg vell selv at det går på helsa løs.

Jeg er stort sett trøtt og sliten hver eneste bidige dag. Min mest brukte setning er “jeg er trøtt”, og i russetiden ble jeg døpt til 5 på 9. Av den enkle grunn at jeg kom alltid for sent, og i realiteten kom jeg vell egentlig mer rundt 10, enn 9. På videregående så du meg aldri før nærmere lunsj. Våkna jeg etter lunsj så du meg ikke i det hele tatt. Jeg syns det var direkte flaut å komme 1-4 timer for sent, og så attpåtil komme inn midt i timen. Heldigvis hadde jeg lærere og rådgivere som forsto, og som laget et spesialprogram for meg.

I morgen begynner jeg på jobb klokken 10:00, og jeg gruer meg. Litt fordi det er masse folk og fordi jeg forventer kaos. Men også fordi det er klokken 10:00. Hvor mye søvn jeg kommer til å få før jeg drar på jobb vet jeg ikke. Slik ting har vært de siste dagene er det mellom 1-4 timer. Men – jeg krysser alt jeg har for en 8-timers søvnig natt.