Bokanmeldelse #2: Tunneler

Som sagt så er jeg med i Cappelen Damms bokbloggturné – kort fortalt betyr dette at jeg mottar bøker i posten og skal anmelde de her på bloggen. Den andre boken jeg har lest og skal anmelde er Tunneler av Rob Gordon & Brian Williams. Her kan du lese gårdagens anmeldelse fra Askeladden, og morgendagens anmeldelse fra Silje.

KJØP her SJANGER fantasyUTGIVELSESÅR 2005 ORGINALSPRÅK engelsk ISBN 9788204143273 SIDER 438

Will Burrows er fjorten år gammel og bor sammen med familien sin i London. Han har lite til felles med de andre familiemedlemmene, bortsett fra faren som han deler sin interesse for graving med. Da faren plutselig blir borte gjennom en ukjent tunnell, bestemmer Will seg for å etterforske forsvinningen sammen med vennen Chester. Snart befinner de seg dypt under jorden og oppdager en mørk og skummel hemmelighet.

Tunneler er den første av bøkene i serien om Will Burrows og hans eventyrer under jorden. Boka har solgt utrolig bra, og ligger på bestselgerlister over hele verden. Totalt har boken blitt utgitt i 38 land. Alt i alt er det blitt skrevet 4 bøker i serien – der av 3 av disse har kommet ut i Norge.

Boken er hovedsaklig delt inn i tre deler – med tilhørende små og store kapitler. Man blir kjent med Will og familien. En tålig snodig familie skal det sies. Hele familien styres av den 12-årige søsteren til Will – Rebecca. Moren er altfor opptatt til å følge med på noe som helst som ikke foregår på en TV-skjerm. Faren jobber på det lokale museumet, og ånder for å grave opp gamle ting. Den mest normale i det hele – er Will.

Selv om dette er en tykk bok på mange sider så er den utrolig lettlest, og kjapp å lese. Kanskje mest på grunn av at det skal godt gjøres å legge fra seg boka når man først har begynt. En særdeles spennende bok om underjordisk og overjordiske fenomener knyttet sammen i en skjønn forening. Boken er myntet på ungdom i alderen 10-12 år, men du blir absolutt ikke skuffet selv om du er over det stadiet. Jeg ble i allefall ikke.