Bok #4: Kong Steve og alle hjerters blues

by Dorthea

Fjerde boken jeg har lest og skal anmelde for Cappelen Damms bokbloggturné er Kong Steve og de hjemløse hjerters blues av Thomas Fröhling. Dette er andre bok i serien om hip hop-kongen Steve. Nå er det duka for blues – the hip hop way.

KJØP her SJANGER ung UTGIVELSESÅR 2010 ORGINALSPRÅK svensk ISBN 9788202322144 SIDER 176

Når hu er i nærheten av meg, så spinner det inne i huet. Det blir liksom strømbrudd i skallen. Alt kobles ut. Teppet faller, det blir mørkt. Og jeg har bare én fungerende tanke. Jeg vil hoppe på henne og klemme og kysse henne. Jeg får lyst til å bare gjøre noe vilt. Kaste meg i en vanndam. Stille meg opp og gaule. Hva som helst, bare for at hun skal legge merke til meg.

SÅ VAD TYCKS OM BOKEN?
———————————————————— ♥ ————————————————————
Her kan du lese morgendagens anmeldelse fra Asdri.

Steve er forelska, og det er faktisk jeg også. Denne boken er så utrolig søt, og hele fremstillingen er absolutt herlig. Alt i alt var det en koselig bok å lese. Mest fordi den dro meg tilbake til tiden på ungdomsskolen og sjenert kjærlighet med komplikasjoner. På godt og vondt.

Bokens tema er nemlig noe så enkelt (og vanskelig) som kjærlighet. Kjærlighet for vennene sine. Kjærlighet for den ene spesielle. Kjærlighet for musikk. Kjærlighet for hjemstedet sitt – i dette tilfellet Holmlia. Med tanke på bokens handling og tema passer den nok aller best for barn og ungdom mellom 12 og 18 år. Men jeg tror nok de aller fleste ville satt pris på å møte Steve.

Personlig syns jeg at boken kanskje var litt forutsigbar, men det ødela så absolutt ikke stemningen. For øvrig er det 3 ting jeg spesielt vil trekke frem om boken: 1. Oversetter Elling Borgersrud har gjort en fantastisk jobb. 2. Illustrasjonene i boken er geniale. 3. Lenge leve kong Steve.