SPM: SKOLE, FRITID OG HVERDAG.

by Dorthea

Ettersom jeg er motstander av uhyre lange innlegg, så deler jeg opp spørsmålene litt. Hvis du skulle ha flere spørsmål, eller noget så er det bare å skrike ut. Lover å svare så godt jeg kan.

Er fagene krevende?
Tjaa.. I begynnelsen har det vært litt slitsomt å måtte oversette alt i huet mitt. Men det begynner å ta seg til. De aller fleste fagene er veldig greie å ha med å gjøre. Du skjønner liksom cluet etter tre dager om hva som må til for å få gode karakterer. Har et fag (kommunikasjon) som foreløpig er litt mer krevende enn de andre. Uansett hvor mye jeg leser, og oversetter fester intet seg.. Ellers er også Skriving og argumentasjon litt krevende i og med at du har ofte mye innleveringer. Men foreløpig har det gått veldig greit, og godt er det.

Får du noe støtte fra f.eks Lånekassen?
Lånekassa er nok dessverre litt kjipe når det kommer til Freshman-året i Uniten. Det jeg får er nok ikke så mye å skryte av, men heldigvis bedrer det seg når man kommer til 2året og er sophmore. Akkurat nå får jeg studielån av de, men har ikke mulighet for å omgjøre noe av dette til stipend ved årets slutt. Jeg får derimot reisestipend og dekket skolebøkene. Så man skal jo ikke bare klage.. Kan vell også nevne i denne sammenheng at NORAM sammen med HPU (skolen min) er de reddende engler. De har nemlig gitt meg stipend som dekker halvparten av skolepengene. Snille unger <3

Hvilke fag liker du best foreløpig?

Foreløpig er vell ADPR 2500 (kreativitet/reklame) favorittfaget mitt. Veldig mye skyldes vår fantastiske lærer som startet første forelesning med å si “This is your favorite class“. Veldig koselig lærer som er flink til å lære bort. Dessuten har hun planlagt masse kult for oss de neste ukene. Ellers liker jeg også veldig godt skriveklassen min med argumentasjon godt. Også igjen en fantastisk lærer.

Hva er det du studerer der?
Jeg studerer reklame og markedsføring, men vuderer muligens å bevege med mer inn på grafisk design senere. Eventuelt ta det som fordypning senere.

Hvordan ser skolen din ut?
Foto: HPU

Det aller mest spesielle, syns jeg, er at skolen min er mange skoler. Skolen er hovedsaklig delt inn i 3 campus; Downtown, Ocean Institute og Hawaii Loa. Vi har også et militær akademi tilsluttet oss. Jeg holder til på Downtown som ligger midt i Honolulu. Dette campuset består igjen av 8 forskjellige bygninger som strekker seg over 3 kvartal. Bygningene på bildet over er de 4 forskjellige jeg har klasserom i. FS bygningen er for øvrig også datasenteret – og der er jeg ofte å finne.


Har du vært på noen utflukter?

Under orientation week var jeg på den lokale stranden Sherwoods – en ganske “isolert” strand der det ikke krydrer av turister. Veldig vakker strand som er omgitt av fjell og skog. Jeg har også vært på et utendørs skuespill som utspilte seg mellom 7 forskjellige steder i Downtown. Skuespillet heter Komo ma tai og utspiller seg om Hawaii’s historie som egen republikk. Har også vært på piknik og parkmoro på Magic Island. Nydelig sted. Skal på US Arizona memorial i November da!


Hvordan ser en vanlig dag ut for deg der?
Stort sett står jeg opp mellom 7 og 12, alt ettersom når første time starter. Det første jeg gjør er å gå ut å ta meg en røyk før jeg sjekker mailen og fjeser’n. Når det er unnagjort hiver jeg meg i dusjen og steller meg pen. Rett før jeg drar sjekker jeg at alle bøkene er i sekken, og at det ikke har kommet noen flere mail. Alt klappet og klart så labber jeg til Kuhio Avenue for å vente på bussen min. På bussen hører jeg stort sett på musikk mens jeg enten leser lekser eller mer spennende bøker. Stort sett kommer jeg på skolen 30min til 4 timer før jeg trenger – i såfall henger jeg enten på datalab’n eller ute i parken med en bok. Der treffer jeg som oftest Grekeren eller Italieneren og veksler ett par ord før jeg går til første time. Slik går tiden – og midt på dagen har jeg som oftest alltid litt fri så da gjør jeg lekser og spiser lunsj. Rundt 16-20 er jeg ferdig på skolen, og tar bussen hjem igjen. Fikser litt  middag og setter meg ved pcen for å sjekke at alt er som det skal før jeg gyver løs på leksene igjen. Så sier jeg god natt, og sovner…


Trives du fortsatt med hun du bor på rom med?


Yups! Vi ser hverandre stort sett kun på slutten av kvelden og morgenen – vi er nemlig to opptatte små jævler. Knoll & tott i følge pappa. Men vi har en veldig god tone, og jeg liker at hun ler av alle vitsene mine. Selv de dårlige!

Er det masse kjekke gutter der?
Oh yess, indeed.