Bokanmeldelse #5: Jasper Jones

Femte boken jeg har lest og skal anmelde for Cappelen Damms bokbloggturné er Jasper Jones av Craig Silvey. Jasper Jones er den andre romanen til den 28 år gamle australieneren. Han utga sin aller første roman da han var kun 22 år gammel. Her kan du lese gårsdagens anmeldelse fra Stralafur, og morgendagens anmeldelse fra Myldretid.

KJØP her SJANGER ung UTGIVELSESÅR 2010 ORGINALSPRÅK engelsk ISBN 9788202326845 SIDER 406

Det er en sensommerkveld i 1965. Charlie Bucktin, en forsiktig, bokglad tretten år gammel gutt, skvetter til av innstendig banking på vinduet hans. Gjesten er Jasper Jones, en utstøtt fra gruvebyen Corrigan. Jasper er opprørsk, av halvt hvit, halvt svart og en ensom ulv. For Charlie er han en fjern, farlig og interessant skikkelse.

Så når Jasper ber ham om hjelp, sniker Charlie seg ut i natten sammen med ham, vettskremt, men forferdelig oppsatt på å kunne imponere. Jasper tar han med seg til en hemmelig lysning i villmarken, og det er her Charlie blir vitne til Jaspers grusomme oppdagelse. I den dirrende sommeren, hvor alt forandres, lærer Charlie å skille sannheten fra myten, og hvorfor hvite løgner bukter seg som en forbannelse; hvorfor sannhetens kjerne er så vanskelig å forstå, og enda vanskeligere å holde hemmelig.

———————————————————————

Det aller første som slo meg da jeg begynte å lese om Jasper og Charlies ferd, er hvor brått du blir kastet ut i handlingen. I løpet av første kapittel er du dypt inni både den grusomme oppdagelsen, og boken. Du blir på en måte sugd inn. I mitt tilfelle ble det noe så “kastrofalt” som at jeg mistet busstoppet, og måtte ut på en 2-timers lang bussrute for å komme meg hjem. Men, dette er jo i aller høyeste grad kun et kompliment til boken.

I boken blir Charlie innviet i en grusom hemmelighet som han må holde hemmelig for hele byen, selv når brøkdeler av sannheten begynner å nå vannskorpen. Boken byr på utrolig mange små begivenheter som vil ryste deg, glede deg og få deg til å verdsette det du har. Den forteller en unik historie på mange måter, og noe sier meg at denne boken burde så absolutt bli gjort til film. Den er full av hemmeligheter, mysterier og overraskelser. Alle blir oppklart en etter en – men med den største av de alle blir du blir holdt på pinebenken  til bokens slutt.

Det skal også nevnes at forfatteren har gjort en flott jobb med skildringen av de forskjellige skikkelsene som fremtrer i boken. De aller fleste har fått stereotypiske trekk, noe som gjør det veldig lett å like/ikke like de rette personene. Alle har nok møtt en eller annen Charlie eller Jasper i sitt liv. Stort sett alle har en Eliza i sitt liv eller en Jeffrey. Alt i alt er dette en fantastisk bok, og jeg håper du tar deg tid til å la den overvinne deg.

Du er nemlig hjertelig velkommen til Corrigan – der fasaden lurer alle og alt kan skje.