SPM: Hawaii og slikt

by Dorthea

Hva liker du best med å være på Hawaii?
Mangfoldet. Det er så mye forskjellig overalt, enten om det gjelder mat, klær eller gutter. Også elsker jeg hvor avslappende alt er. Du stresser sjeldent, for å si det slik. You’re just hanging loose..

Hva gjorde at du bestemte du deg for å dra til Hawaii

Helt ærlig så vet jeg ikke helt.. Jeg ville til USA for å studere, og søkte via NORAM. Noram har en del skoler de sammarbeider med om stipender, så jeg sto hovedsaklig mellom California og Hawaii. Skolen på Hawaii virket mest forlokkende, og at den er veldig internasjonal var veldig viktig for meg. Klimaet og varmen virket jo veldig forlokkene. Også det at skolen har maksimum 25 elever i hver klasse var et stort pluss, i tillegg til at de tilbød linjen jeg ville til punktum og prikke. Dessuten, det er HAWAII – paradis på jord.

Hva er det fineste med Hawaii?

Alt! Naturen er vell det som får meg aller mest til å smile. Det er så mange motsetninger i naturen. Du har alle de vakre strendene, og så kan du reise en time mot nord-øst og du finner de vakreste fjell og skoger. Solnedgangen er også helt majestetisk!

Er det stor forskjell på kulturen? Fikk du kultursjokk når du kom dit?

Veldig stor forskjell på kulturen. Her er det veldig avslappa og man tar seg alltid god tid. Veldig mye er forskjellig, ikke bare kulturen. Har ikke fått noe kultursjokk enda, heldigvis. Men det kommer nok – før eller siden når hjemlengselen griper tak i meg.

Er det mye søppel på gatene?

Faktisk ikke – du er heldig dersom du ser mer enn 10 sigarettsneiper på et sted. Hvis du finner det er det mest sannsynligvis midt i en busk. Det er ganske mange som går rundt og feier i gatene fra tid til annen. De er veldig opptatt av å holde Hawaii ren, og de gjør en ganske god jobb! Dersom du reiser mot Pearl City er det mer søppel å finne, men Waikiki og Honolulu er rimelig bra rene for søppel.

Er det mange tropiske stormer?
Det eneste er at det enkelte kvelder kan være kraftig vind slik at palmetreene nærmest ligger sidelengs. No biggy.

Er det varmt om natten også?
Varmt er det, men ikke så ille som det kan være midt på dagen. Rundt 20 grader tenker jeg. Takk Gud for Air-condition, sier jeg bare.

Koster det mye å bo der?

Spør litt på hvor du bor. Dersom du har egen leilighet som du deler med 4-5 stk betaler du vell mellom 4000-5000kr i Waikiki. Akkurat der jeg bor så betaler jeg 3500kr i måneden og deler rom med en til. Så er ikke så veldig ille, vil jeg påstå. Er ikke så sikker på hvordan prisene er andre steder på øya, men tror ikke det er så veldig forskjell.

Hvordan er menneskene der? Imøtekommende eller litt mer reservert?
Menneskene er fantastiske. De aller fleste er veldig imøtekommende og direkte. Du kan møte noen helt tilfeldig på gata som plutselig spør deg hvordan du har det, eller komplimenter deg. Du trenger stort sett ikke å ha en grunn for å begynne å prate med noen. Alle snakker til alle, uten at man legger noe mer i det. Her en dag sto jeg i butikken og pratet med en gammel fjomp foran meg i køen. Helt normalt.

Finnes det mange opplegg for ungdommer? Ting å gjøre på fritiden. Festivaler og aktiviteter, sånne ting.

Skolen har en del klubber du kan melde deg inn f.eks foto, skoleavis, hiking, musikk osv. Så det finnes nok av klubber å ta av, og finnes ikke det du leter etter – lager du din egen. Skolen er også veldig flink til å lage mini-arrangementer, og circa hver uke er det noe nytt som skjer. Enten det er en bok-bytte-dag eller film om immigrasjon. Ellers er det veldig mange konserter overalt, og festivaler. Hawaii International Film Festival og Pumpkin Festival er i Oktober, for eksempel. Jeg skal på begge, og opptre på Pumpkin Festival på hovedscenen i Neal Blaisdell Center! Yay. Du har matfestivaler, musikkfestivaler osv.. Alltid noe du kan finne på!

Er det noen skumle dyr der nede?

Foreløpig er det lite av det. Noen skumle homosapiens til tider, men ikke nok til at man pisser av frykt. Det finnes noen gigakakelakker her som er utrolig ekle. De fleste som bor i leilighetskomplekset vårt sliter litt med at de har hatt mange kakelakker som har flyttet inn. Heldigvis har vi kun hatt en i leiligheten til nå, og den er spylet ned i do og er død. Ellers har vi noen ekle brennmagneter og verdens søteste salamandere.

Hva er gjennomsnitts temperaturen?

Tjaa.. Jeg har ikke noen termostat, men i følge Hawaiiweathertoday.com er det stort sett mellom 25 og 35 grader om dagen. Ned mot 20 om kvelden. Men så er luftfuktigheten mye høyere og ikke fullt så tørr som i Norge. Så varmt er det stort sett.