SPM: Norge, mat og shopping.

by Dorthea

Egentlig vol 3 – men siden pcen min er på reperasjon og Photoshop er utilgjengelig.

Er dere mange norske, eventuelt skandinaviske der?
Ja.. Av og til kan det virke som man er i Norge. Det er nordmenn overalt – er nesten så man blir gal. Jeg blir i allefall. De er i køen foran deg på butikken, på bussen, i gata og i klassen din. Heldigvis er de lette å spotte så du kan unngå dem dersom ønskelig. Finnes noen få dansker og selvfølgelig noen fra Söta Bror. Ellers må det nevnes av vi er innvadert av Tyskland. Bokstavelig talt. Halvparten av utenlandske studenter kommer fra det tyske rike.

Lengter du hjem?
Ettersom mamma er her inne å snoker må jeg vel kanskje si at jeg lengter veldig hjem til mammaen min. Hvis ikke frykter jeg hun slutter å sende postkort til meg, og det vil jeg ikke ha noe av. Savner deg masse, mamma. Ellers har jeg ikke rukket helt å få den store hjemlengselen enda, men den kommer nok.

Hva savner du fra Norge?Pusekatten min! Savner også å kunne drikke vann rett fra springen uten ekkel smak. Skulle gjerne  hatt mitt egen kjøkken, og en dør som kan slenges igjen. Stort kjøleskap hadde heller ikke vært dumt.

Hvordan er prisene i forhold til Norge?
Himmelske. Stort sett er alt billigere her. En middag ligger på rundt 30-100kr hvis du spiser ute. En hamburger på McDonalds er 6kr. Klærne ligger på H&M/Cubus nivå – billig, billig, farlig billig. En halvliter på byen koster 24kr, og en kanne med øl er ca. 75kr (ca 5 halvlitere). Eneste som er relativt dyrt er sigaretter – ligger på 48-60kr, men det spørs hovedsaklig på hvor du kjøper hen. Waikiki er nemlig litt dyrere enn Downtown – når det gjelder røyk og mat i allefall. Det sies også at Hawaii er dyrere enn fastlandet på grunn av at de må importere alt og shit.

Er du ensom der nede av og til?Det hender selvfølgelig i svake øyeblikk at man er ensom som ulven. Men stort sett skjer det noe hele tiden, og jeg er utrolig selvstendig av meg. Noe som kan være en utfordring, men hvis man skulle føle seg ensom eller kjede seg til døde – er det alltids en åpen dør et sted!

Hva eter dere til frokost?
Tjaa.. jeg er ikke akkurat verdensmester i å spise frokost, men dersom jeg skulle finne på å gjøre det går det ofte i frokostblandinger av diverse sorter. Spiser også litt frukt eller french toast. Stort sett starter jeg direkte på lunsjen!

Hvordan er maten i forhold til i Norge?
Bedre! Det finnes veldig mye forskjellig å spise rundt forbi. Du har gresk, koreansk, hawaiisk, vitnamesisk, kinesisk, meksikansk, japansk og sikkert enda flere nasjonaliteter på markedet her. Så jeg vil kanskje påstå at det er mye mer å velge fra rundtom her. Ellers er melka bedre, brødet verre, frokostblandingene magiske, frukten fantastisk og colaen smaker litt vaniljeaktig. Subway er bedre her, og McDonalds er bedre i Norge. Det er nok også en god del mer fett i maten her over, enn hjemme.

Hva er den rareste maten du har smakt, og hva er den beste?
Det aller rareste, men også beste jeg har smakt er Kailua Pig/Pork. En rett fra Hawaii med kål og svin + ris, salat og makaronistuing. YUM! Ser ut som noe noen har kastet opp eller noe som man kan bli servert i fengsel, men.. fy fader så godt!

Er det mange shopping muligheter?
Det er det! Er en del butikker jeg skulle ønske de hadde her (H&M, Urban Outfitters..) Det finnes mange shoppingcentre, og små butikker overalt. Noe for alle og en hver. Det mest spennende er å raide Chinatown – der kan du finne mye rart!

Hvilke butikker liker du best der?
Wal-Mart er noe for seg selv og en genialt butikk – de har absolutt ALT! Ellers er jo Forever21 en slager, Clarie’s, Billabong, Roxy & American Apperal. Ross er også en favoritt – en butikk som fungerer som utsalgssted og alltid har billige klæ og alt du trenger. Litt Nille/Europris aktig. Eneste forskjell er at Ross faktisk har fine klær fra “kjente merker”. Fisher’s er en favoritt når det kommer til kontorting, og skoleting. Billigt!