Bokanmeldelse #7: Alltid Andrea

Syvende boken jeg har lest og skal anmelde for Cappelen Damms bokbloggturné er Alltid Andrea av Tor Fretheim. Tor Fretheim (1946) har siden sin første roman i 1982, skrevet en rekke bøker for barn og unge lesere og et par for voksne. Mange av dem er oversatt til flere språk og forfatteren har mottatt priser både her og i utlandet. Her kan du lese morgendagens anmeldelse fra Myldretid.

KJØP her SJANGER ung UTGIVELSESÅR 2010 ORG. SPRÅK norsk ISBN 9788202334147 SIDER 109

En original og engasjerende ungdomsroman som starter med en skolebrann. Andrea står og betrakter brannen. Vi skjønner at brannen er påsatt og at Andrea har hatt noe med dette å gjøre. Men hvem er egentlig Andrea? Livet er ikke alltid slik det ser ut ved første øyeblikk. Det kan rett og slett være helt omvendt eller annerledes. Alltid Andrea er en fasinerende bok som sitter i lenge etter at man har lest den. Både ungdom og voksne vil ha glede av denne boka.

———————————————————————

Boka Alltid Andrea fortelles i to forskjellige perspektiv som siden sammenflettes til en historie, og det er når dette skjer at vi skjønner den store sammenhengen mellom perspektivene. Personlig syns jeg boken var veldig forvirrende å lese i begynnelsen, men da jeg nådde slutten og alt sto klart for meg skjønte jeg hvor bra den forvirrende følelsen var for bokopplevelsen min. Uten å fortelle alt for mye om boken, så er Andrea en forvirret sjel, og at leseren blir forvirret er for meg et fantastisk virkemiddel til å virkelig verdsette denne boken. Dersom du blir forvirret av boken, er det med andre ord en god ting – nyt det.

Det er rimelig vanskelig å skrive så veldig mye om boken uten å røpe den underliggende handlingen, så jeg unnskylder min korte anmeldelse ved å si at dette er en viktig bok på så mange forskjellige måter. Viktig å lese for å få en bedre forståelse og for å lettere godta andre som kanskje ikke er som alle andre. For å gjøre ting litt vagt, så handler boken om en av samfunnets minioriteter. Nå som jeg allerede har sagt for mye, så er det på tide å runde av. Alt i alt, er denne boken en utrolig viktig bok. Just read it, will ya?