Bokanmeldelse #8: Kurt Kurer

Åttende boken jeg har lest og skal anmelde for Cappelen Damms bokbloggturné er Kurt Kurer av Erlend Loe. Kurt Kurer er det sjette boken (hvis jeg ikke har tellt feil her) om truckfører Kurt. Hvis du vil kan du kan lese gårsdagens anmeldelse fra Labben og morgendagens anmeldelse fra Synne.

KJØP her SJANGER ung UTGIVELSESÅR 2010 ORG. SPRÅK norsk ISBN 9788202336189 SIDER 256

”To land, to folk!” Dette er opprørsleder Hektor Hellføkks slagord i kampen for å dele Norge i to. Rabiate nordlendinger er lei av å betale skatt til opera og kjønnsforskning. De har ødelagt veier og flyplasser. Jernbane- telefon- og internett er sprengt i fillebiter. I denne ugjestmilde atmosfæren må Kurt ta seg nordover med en viktig beskjed. Det står om liv og død og landets videre skjebne. Kurt kurér er dedisert til Jules Verne. Uten ham hadde denne boka handlet om noe helt annet. Boka har 25 fotnoter, og mange flotte illustrasjoner av Kim Hjorthøy.

——————————————————————————————————————————————

Hele Norges elskede truckfører er tilbake igjen og denne gangen må han ty ut på et livsfarlig oppdrag for å redde Norge fra å bli delt i to. Jeg har nok aldri lest en eneste bok om denne sjafsete truckføreren siden “Kurt blir grusom” ble lest høyt for oss på barneskolen. Ikke husker jeg mye av handlingen fra den boken. Alt jeg husker er at jeg syns den var morsom.

Denne boken om Kurt er heller intet unntak. Boken er fullspekket med humor og særegenheter. Humoren er mørk og dyster så samt som lys og kvitrende. Til tider vil jeg nesten si den er absurd, men absurd morsom riktignok. Boken er også spennende og byr på utrolige løsninger på problemene som møtes på veien til Nord-Norge. Den egner seg spesielt godt til høytlesning – både på vorspiel med venner eller for enn’s lille pjokk. Humoren vil fange store som små.

Det var utrolig mange ganger i boken jeg nærmest ristet på hodet og tenkte er det mulig? Kan noen virkelig ha slik god fantasi? Hele boken skriker at fantasien har ingen grenser. Det er helt fantastisk, rett og slett.