Deilig å være norsk på Hawaii.

by Dorthea

Det er ikke bare i Danmark det er godt å være norsk – på Hawaii er det særdeles deilig for frysepinnene fra Nord. Hawaii Pacific University, som jeg går på, er kjent for å ha studenter fra hele verden. I fjorårets semester var derimot Norge det landet med nest mest studenter – hvis man ser bort i fra Uniten – kun slått av Tyskland. Noe som egentlig er litt kult i seg selv. Skolen er for øvrig den skolen med flest nordmenn på bachelor-nivå i hele Usa. En liten Hawaii-boom som Vg så fint kalte det i fjor vinter.

Med andre ord, det går nesten ikke en eneste dag uten at jeg hører noen bable i vei på norsk eller møter på en nordmann. For ett par uker siden kjørte Bad Ass Coffee sin egen “det-er-kult-å-være-norsk” dag og ga oss alle 20 % på kaffe hele dagen. Har til og med funnet et bakeri som selger “Smørebrød” med laks og greier i skolegata.

Det er litt merkelig med det. Hawaii ligger jo på andre siden av jordkloden og man bruker nærmere et døgn fra Norge og hit. Selvom jeg er vant til at det er andre nordmenn rundt meg, daglig, blir jeg likevel litt smålig satt ut når jeg ser bokstaven “ø” på en meny og rabatter til nordmenn.

Men jeg klager ei ♥