Bokanmeldelse #9: Jørgen + Anne = Sant

Niende boken jeg har lest og skal anmelde for Cappelen Damms bokbloggturné er Jørgen + Anne = sant av Vigdis Hjorth. Boken kom ut allerede i 1984, men i forbindelse med filmatiseringen har det blitt lansert en filmpocket. Ønsker du å se filmtraileren kan du se den HER. Hvis du vil kan du kan lese gårsdagens anmeldelse fra Sukkerør og morgendagens anmeldelse fra Gina.

SJANGER barn og ungdom UTGIVELSESÅR 2011 ORG. SPRÅK norsk ISBN 9788202343156 SIDER 134

Noen voksne tror man ikke blir forelsket før man er tretten år. Men det blir man. Da Anne gikk i fjerde, var hun så forelsket i Jørgen at hun nesten ødela gjerdet i Banditthagen og sov bak en stein hele natten da de ikke var kjærester mer. Men Ellen med den lange hestehalen ville også bli kjæreste med Jørgen. Da skrev Anne et falskt kjærlighetsbrev.

——————————————————————————————————————————————

Jeg leste denne boka for første gang på barneskolen da jeg var 11 – 12 år gammel, og det var like koselig – om ikke enda mer koselig – å lese boka igjen etter nærmere 10 år siden sist. Boken er skrevet i 1984, men er den like aktuell i dag, som den var den gang. Endelig blir den også filmatisert, noe som burde vært gjort for lenge siden – om du spør meg.

Jørgen + Anne = Sant er en veldig kjapplest bok, som er like koselig for små som for store. Herlige potretter av herlige små som gjerne vil være litt mer voksne enn de er. En herlig historie om den første forelskelsen – boken som lærte meg at kjærligheten kan få deg til å gjøre noen rare ting i blant. Jeg tror nok de aller fleste kan kjenne seg igjen i denne boka enten som Jørgen, Anne, Ellen, Beate eller Einar.

Jeg skulle ønske jeg kjente noen 10-åringer der ute som kunne arve denne boken av meg. For den er en liten perle å lese. Den lar deg drømme, lar deg håpe og lar deg forstå at det ikke alltid handler om å være den mest populære eller mest jentete. Jeg vet i allefall at jeg satte utrolig stor pris på denne boka da jeg var yngre, og ikke minst satt jeg pris på å bli minnet på denne herlige historien om Anne og Jørgen – i en alder av 22.

Bokbloggturnén holder også en konkurranse der du kan vinne to kinobilletter til Jørgen + Anne = Sant. Alt du trenger å gjøre er å legge igjen en kommentar HER om hvorfor du vil se filmen eller dele et minne om første gang du leste boka.

Har du lest Jørgen + Anne = Sant?