Bokanmeldelse #10: KK Gid 4 ever

Niende boken jeg har lest og skal anmelde for Cappelen Damms bokbloggturné er KK GID 4 EVER av Janne Aasebø Johnsen. Boken tar opp tråden etter KK GID, med de samme herlige karakterene og de samme ungdommelige problemstillingene. Dette er likevel en helt frittstående roman og den kan trygt leses uten forkunnskaper. Hvis du vil kan du kan lese gårsdagens anmeldelse fraUngdomsboka og morgendagens anmeldelse fra Secret Pages.

SJANGER barn og ungdom UTGIVELSESÅR 2011 ORG. SPRÅK norsk ISBN 9788202334697 SIDER 144

KK GID 4 EVER tar opp tråden etter KK GID, med de samme herlige karakterene og de samme ungdommelige problemstillingene. Dette er likevel en helt frittstående roman og den kan trygt leses uten forkunnskaper. KK GID 4 EVER har alt som skal til for å gjenta suksessen: sterke følelser, vennskap og kjærlighet, mobbing ved hjelp av ny teknologi, og en språkdrakt som unge lesere vil føle seg hjemme i. Denne gangen er det ikke hovedpersonen Vibeke selv som blir gjenstand for mobbingen. Men hun må være detektiv når det dukker opp nakenbilder av en klassevenninne på Internett. Samtidig står både vennskap og kjærlighet på spill. Bestevennen Pelle er nemlig den mistenkte. Og når Vibeke igjen tvinges til å leke detektiv, blir det lite tid til annet, og det ferske kjæresteforholdet til Svein blir satt på prøve.

——————————————————————————————————————————————

Boka handler om ei ung detektivspire, Vibeke som må redde bestekompisen Pelle når han blir anklaget for å ha lagt ut utfordrende bilder av ei i klassen på deiligst. Etter kort tid blir politiet tilkoblet, og livet til Pelle ser ut til å henge i en svært tynn tråd, men Vibeke aner gode råd. Dette er oppfølgeren til KK GID, men er likevel frittstående nok til å kunne leses alene.Boka er både underholdende, morsom og byr på mange gullkorn.

Boka opererer med et hurtig språk, og småfrekke kommentarer som fikk meg til å le gang på gang. Alle setninger og episoder er utført med en snerten vri. Boka fungerer er et godt innlegg i debatten om nettvett og ungdom, og tilbyr flere gode moraler man bør ta til seg.

Boka minner meg om trassigheten man så gjerne har mot alt og alle når man er i puberteten.  Den tiden når man alltid tror man har rett og at de voksne ikke forstår noen verdens ting. Jeg tror de aller fleste kan kjenne seg igjen i oppførselen til hovedpersonene i boka.

Alt i alt, likte jeg denne boken svært godt. Den er kjapp å lese, og byr på underholdning fra begynnelse til start. Eneste jeg kunne ønske var at boken var enda lengre – så jeg kunne bli underholdt mye lengre. En annen ting jeg mislikte, som egentlig er helt irrelevant, var bokens cover. Men som en eller annen vis mann eller dame en gang sa; man skal ikke dømme boken ved dens cover – og aldri før har dette sitatet vært mer sant enn denne gang.

Forfatter Janne har sagt ja til å svare på spørsmål fra leserne denne uken, så hvis det er noe dere lurer på eller har lyst til å spørre henne stikk innom bokbloggerturneens nettsider HER eller sende en mail HIT. Fristen for å spørre er søndag klokken 12.00, og svarene fra Janne vil bli lagt ut på Bokbloggturneen om en uke.