The last I saw of Hongcouver.

by Dorthea

Da jeg for en uke siden satte snuten mot fedrelandet hadde en tolv-timers layover i Vancouver. Heldigvis ankom jeg tidlig på morgenkvisten slik at så fort solen beveget seg over fjellet kunne jeg sette kurs mot Vancouver city. Dessverre ble det svært dårlig med shopping ettersom alle de flotte butikkene jeg fant på nettet på forhånd bestemte seg å bytte gate minutter før jeg aldri fant frem. På tross av dette fikk jeg derimot kjøpt ett par shotteglass til kolleksjonen min, litt gaver, og litt småsnæsk til leiligheten. Ellers brukte jeg mesteparten av tiden på å vandre gatelangs med kameraet på skuldra.

Jeg startet turen med frokost på koselige Elliz café mens jeg ventet på at Best Buy skulle åpne. Denne glupfisken glemte nemlig å lade kameraet før hun reiste så det endte opp med at jeg måtte til innkjøp av nytt batteri. Perfecto. Så jeg turet av sted på jakt etter OL-byen, men endte opp i Yaletown og Rogers Arena i stedenfor. Etter en ufrivillig gåtur på høye hæler i feil ende av byen endte opp to kvartaler fra der jeg startet – farlig nære OL-byen.

Jeg ble omsider lei av å se Vancouver fra bakkenivå så jeg tok heisen opp til Vancouver lookout og tittet ned på alle de små menneskene som løp bakkelangs. Stort sett mer fikk jeg ikke gjøre før magen streiket og krevde indisk mat. Som før øvrig ødela magen min for resten av hjemreisen.

Det aller beste med hele turen var flyselskapet, Air Canada. Super awesome fly med over femti forskjellige filmer, mulighet til å lade både kamera og pc, og ikke minst lage egen spilleliste med musikk. Super awesome gange to. På flyet fra Honolulu til Vancouver traff jeg en hyggelig dame som jeg byttet plass med. Jeg fikk vindusplass, hodetelefoner, og ble tilbudt en drink, mens hun fikk sitte ved siden av ektemannen. Good deal, spørru meg. Ellers gikk reisen vell for seg, og etter 37 timer på flyplasser, tog og gud-vet-hva landet jeg endelig på det minste flyplassen jeg vet om og ble mottatt med velkomstkomitee og norske flagg.

Åh, gode gamle Noreg  ♥