THE AMERICAN DREAM – DEL #3

by Dorthea

Er det noe jeg gladelig gjør så er det å svare på spørsmål og ting rundt Hawaii og skolen jeg stolt bærer fargene til. Fra tid til annen tikker det inn spørsmål på mail, comments og Facebook. Så for å samle det hele under et tak så tenkte jeg skulle skrive en liten mini-serie om hvordan gå frem for å søke universitet i USA.

I mini-serien deler jeg akkurat hva JEG gjorde og ellers gode tips/triks jeg har plukket opp langs søkeprosessen. Dette er ikke en fasit, men mine erfaringer og tanker. Det vil forekomme variasjoner i forhold til de forskjellige universitene og organisasjonene. Når det er sagt, håper jeg dette kan være til nytte for en eller annen vandreløs sjel som jakter på den Amerikanske drømmen.

NÅR DU HAR FÅTT TILBUDT SKOLEPLASS:

Du har kommet inn på skolen, og dagene er telte før du vender nesen mot ditt nye hjem. Det er mye som skal gjøres, og tiden går fortere enn du tror. Nedenfor er en liste over tingene jeg måtte gjøre før jeg reiste, forhåpentligvis er den til nytte for noen.

  • Sende søknad til Lånekassa om støtte. Husk at du ikke kan få svar før du har sendt inn papirer som sier du er tilbudt skoleplass.
  • Søke visum hos den Amerikanske ambassaden og betale SEVIS avgiften. Husk at du ikke kan få visum før du har mottatt bevis fra skolen om at du er student hos dem, og har med bevis for at du kan betale for skolegangen.
  • Booke fly må også gjøres. På Kilroy og Finn er det masse billigere biletter.
  • Booke fly. På Kilroy og Finn er det masse billigere biletter.
  • Finne sted å bo. De fleste skolene tilbyr campus housing. Dersom man ikke har ordnet noe på forhånd anbefaler jeg å ta en ukes tid før skolestart så du ikke slipper å stresse med flytting midt i studieoppstarten. Craigs list har mange leiligheter til leie.
  • Helseforsikring.
  • Velge klasser. Dette lønner seg å gjøre tidligst mulig da du har større fleksibilitet med timene.
  • Vaksinekort er super good å ta med seg. Bare å spørre helsestasjonen skolen din gikk under om å få en kopi på engelsk. De ordner slik med glede.
  • Bestille elektronisk signering fra Lånekassa dersom det trengs. I såfall er billigste Buy-pass alternativ fra Norsk Tipping.

Stay tuned for del 4 for tips om visumet ♥