Bli kjent med en blogger #1

by Dorthea

NAVN OG ALDER Nina Dorthea Terjesen
BOSTED Arendal / Hawaii
BLOGGADRESSE http://fotoblekka.net
UTDANNING 3 år på videregående, 1 år på folkehøgskule
SKOLE/YRKE Hawaii Pacific University, reklame og markedsføring
MOTTO Carpe diem, quam minimum credula postero.


HVA HANDLER BLOGGEN DIN OM?
Meg, mitt og mine. Hovedsakelig om livet mitt i paradis, og hvordan det er å studere i Uniten. Ellers tar jeg masse bilder som jeg liker å fore blekka med.

HVOR LENGE HAR DU BLOGGET OG HVOR HVORFOR STARTET DU?
Min første blogg ble laget for 6-8 år siden da jeg først lærte å skrive HTML. Siden har det fulgt mange blogger, mest blogger om design og grafikk. 28 Juli 2008 startet jeg Fotoblekka i forbindelse med at jeg skulle flytte til Jæren + at jeg ønsket å publisere bildene mine et sted.

HVA LIKER DU Å LESE OM I ANDRE BLOGGER?
Jeg elsker blogger med vakre bilder, sære tekster, flotte design, kreativitet og tips som kommer nyttig med.

HVILKE BLOGGER LESER DU?
I følge BlogLovin leser jeg altfor mange, men de jeg leser mer enn andre er Kari på lillesmurf.no, Marie på supermarie.net, Astrid Katrine på hcaracola.wordpress.com og Carina på theladeparade.net

HVA ER DINE INTERESSER?
Båt, reise, venner og foto. Gjerne alt sammen kombinert. Og så er jeg litt glad i skole også.

HVA ER DIN VERSTE UVANE?
Ufattelig utålmodig. Ting skal liksom skje kjapt i min verden. Hater å vente!

HVIS DU KUNNE REISE HVOR SOM HELST, HVOR OG HVORFOR?
Jeg vil gjerne reise til Roma eller Paris, bare fordi det er nydelig. Australia står høyt på listen på grunn av venner, og naturen. Afrika har jeg alltid villet reise til bare fordi det er Afrika og at jeg forventer det skal være annerledes. Ellers kunne jeg godt tenke meg en tur til Wisconsin for å besøke familie og venner.

DERSOM DU VAR STRANDET PÅ EN ØDE ØY, HVILKE TRE TING MÅTTE DU HATT FOR Å OVERLEVE?
1. Laptop med internett 2. En kartong med røyk 3. Fotokamera

DERSOM DU KUNNE VELGE EN SUPER POWER, HVA VILLE DU VALGT OG HVORFOR?
Teleporting! Da kunne jeg reist hvor som helst i verden på null komma niks.

HVEM/HVILKE PERSONER INSPIRER DEG?
Pappa inspirerer meg masse. Han startet sitt eget firma fra bunnen, er selvlært, og en av de mest kjente propellere i verden. Ikke verst uten noe særlig med utdanning. Han har lært meg at dersom man bare har en idé og man står på, så kan man få det til. Ellers blir jeg inspirert av bloggere, venner, lærere, og alle hverdagsheltene der ute.

HVILKE ØNSKER OG DRØMMER HAR DU FOR FRAMTIDEN DIN?
Jeg ønsker en fremtid uten store bekymringer i livet, en sikker og trygg fremtid. En som inneholder kjærlighet i massevis. Jeg håper å treffe den store kjærligheten en dag og leve lykkelig for alltid med unger og stasjonsvogn. Jeg drømmer om å lykkes, gjøre det bra og stort sett så drømmer jeg om å bare leve, ikke tenke.

BESKRIV EN PERFEKT DAG I DINE ØYNE.
En dag uten bekymring, en dag der jeg våkner opp og innser jeg er i en ny storby. Tar ett par timer med shopping og sightseeing før jeg spiser lunsj i en park. Leser en god bok på toget til neste sted. En dag på reise med nye inntrykk, nye mennesker, og nydelig vær.

HVA MÅ DU HA I GODTEPOSEN?
Øl – aller helst en kald Arendals pils eller Corona med lime.

HVA ER FAVORITT FILMEN(E) DIN(E)? HVORFOR?
Walk The Line, jeg elsker Johnny Cash. Harry Potter filmene er elskverdige, og fulle av magi. Grease, veldig lite slår en god musikal. Mean Machine, sportsfilmer går hånd i hånd med meg. Glory Days, nok en sportsfilm som er fantastisk.

TOPP TRE SANGER DU HØRER PÅ FOR TIDEN?
Om dagen er jeg hekta på The Warblers musikken fra Glee, og Taylor Swift. Grease soundtracket er også funnet frem og driver å snurrer på LP spilleren.

HVA FIKK DEG TIL Å FLYTTE TIL USA?
Alltid hatt lyst til å studere i Uniten, så da jeg ikke var bundet til noe i Norge så tenkte jeg hvorfor ikke og satt meg på et fly. Det sies at jeg som tre-åring påsto jeg skulle flytte til Usa, og 18 år senere kom drømmen i oppfyllelse. Usa har, og er, mitt andre hjem. Slikt har det vært helt siden jeg var liten.

HVORFOR VALGTE DU DEN SKOLEN DU VALGTE`
Jeg ville ha varme, og søkte etter skolen som tilbydde stipend via Noram. Da sto jeg mellom California, Florida og Hawaii. Florida valgte jeg relativt fort vekk, og skolen i California passet ikke meg. Da sto jeg igjen med Hawaii, og tenkte ja hvorfor ikke. At skolen hadde små klasser og har elever fra over 100 forskjellige land var med på å gjøre avgjørelsen veldig lett.

HVA ER DET BESTE MED Å VÆRE I USA?
Møte så mange nye mennesker som farger tilværelsen min på alle mulige måter. Studere noe jeg elsker. De ufattelige mange fine butikkene med masse billige klær er også en god fordel.

HVA ER DET VERSTE MED Å VÆRE I USA?
Savne familie og venner hjemme i Norge. Dersom noe skjer enten på Hawaii eller i Norge er det langt unna. Det er også et lite minus at det er en forferdelig lang reise hit.

HVOR LENGE SKAL DU VÆRE I USA? HVOR LENGE HAR DU VÆRT DER?
Har vært på Hawaii i nesten ett år nå, og nå har jeg hele tre år igjen. Sakte, men sikkert går det mot endt studietid dette her.

HAR DU NOEN GODE TIPS FOR ANDRE SOM VIL TIL USA?
Søk tidlig, og start planlegging så slipper du å stresse som en gal på slutten. Snakk med mennesker som har gått på skolen du vil søke på for å få et utvidet uttrykk av skolen. Sjekk ut de forskjellige stipend mulighetene.

Vil du være med på bloggportrett?
Legg igjen en kommentar eller send en mail til fotoblekka(@)gmail.com.