THE AMERICAN DREAM – DEL #4

by Dorthea

Er det noe jeg gladelig gjør så er det å svare på spørsmål og ting rundt Hawaii og skolen jeg stolt bærer fargene til. Fra tid til annen tikker det inn spørsmål på mail, comments og Facebook. Så for å samle det hele under et tak så tenkte jeg skulle skrive en liten mini-serie om hvordan gå frem for å søke universitet i USA.

I mini-serien deler jeg akkurat hva JEG gjorde og ellers gode tips/triks jeg har plukket opp langs søkeprosessen. Dette er ikke en fasit, men mine erfaringer og tanker. Det vil forekomme variasjoner i forhold til de forskjellige universitene og organisasjonene. Når det er sagt, håper jeg dette kan være til nytte for en eller annen vandreløs sjel som jakter på den Amerikanske drømmen.

Det er mye restriksjoner og ting som må huskes når du skal ordne med visumet på ambassaden. Nedenfor er en liste med ting som du trenger å ha med deg.

  • 1stk 5x5cm passbilder av deg selv, må ikke være eldre enn 6 mnd.
  • Bevis på betalt SEVIS-fee.
  • Passet ditt, må være elektronisk.
  • Bevis på at du kan betale for deg, eks. bank statement eller innvilget støtte fra Lånekassa.
  • I-20 dokument, denne får du tilsendt av skolen.
  • Bekreftelse på at du har utfylt DS-160 dokumentet, dette finner du HER.
  • En B5 eller større konvelutt med navn og adressen din med 85kr i frimerker på.
  • Visum avgiften i kontanter, sjekk avgiften før du reiser inn på ambassaden HER ettersom det varierer etter kursen.

That´s it ♥