Bli kjent med en blogger #11

by Dorthea

NAVN OG ALDER Thuy-Trang 22 år
BOSTED Drammen, Buskerud (men snart Honolulu, Hawaii)
BLOGGADRESSE http://tvitvi.wordpress.com
UTDANNING Har studert 3 år av et 5-årig studium i arkitektur
SKOLE/YRKE NTNU i Trondheim
MOTTO Life begins at the end of your comfort zone
 Tom linje..

HVA HANDLER BLOGGEN DIN OM?
Bloggen handler om hverdagen, mitt kommende år på utveksling i Hawaii og alt om prosessen for å komme til USA.

HVOR LENGE HAR DU BLOGGET OG HVOR HVORFOR STARTET DU?
Jeg startet å blogge i 2009 etter at jeg begynte på arkitektstudiet fordi jeg savnet å skrive, men også for å dele de morsomme tingene som skjer på tegnesalen med andre. I tillegg liker jeg å lage ting selv, og blogget litt om det.

Nå blogger jeg for å holde familie, venner og andre interesserte oppdatert på det kommende året mitt i Hawaii.

HVA LIKER DU Å LESE OM I ANDRE BLOGGER?
Jeg liker å lese blogger som er godt skrevet og morsomme. Leser for det meste hobby- og ”gjør-det-selv”-blogger, fotoblogger, litt moteblogger og reiseblogger

HVILKE BLOGGER LESER DU?
Jeg leser egentlig veldig mye forskjellig hver dag og det varierer litt, men de som jeg absolutt må sjekke er fotoblekka.net, marinordvik.com og hannavaage.blogg.no

HVA ER DINE INTERESSER?
Musikk, foto, reise, håndarbeid

HVA ER DIN VERSTE UVANE?
Biter negler under stress, men har endelig greid å slutte så krysser fingrene for at det fortsetter sånn!

HVIS DU KUNNE REISE HVOR SOM HELST, HVOR OG HVORFOR?
Helt siden jeg så filmene Sisterhood of the traveling pants og Mamma Mia har jeg hatt lyst til å reise til Hellas. Synes det er så mange flotte steder der, og spesielt vakkert er Santorini med de skjønne hvite og blå husene.

DERSOM DU VAR STRANDET PÅ EN ØDE ØY, HVILKE TRE TING MÅTTE DU HATT FOR Å OVERLEVE?
Kjæresten min, sushi og macen med internett

DERSOM DU KUNNE VELGE EN SUPER POWER, HVA VILLE DU VALGT OG HVORFOR?
Siden jeg er så lav så hadde det vært kult å kunne strekke kroppen min uendelig langt, men akkurat nå ville jeg heller valgt teleportering. Det hadde vært gøy og ikke minst tidsbesparende å kunne teleportere mellom Hawaii og Norge for å besøke familie, venner og kjæreste.

HVEM/HVILKE PERSONER INSPIRER DEG?
– De som tør å ta sjanser og prøve ting de vanligvis ikke ville gjort
– De som greier å se det positive i alle situasjoner

HVILKE ØNSKER OG DRØMMER HAR DU FOR FRAMTIDEN DIN?
Det hadde vært kjempespennende å kunne starte mitt eget arkitektkontor eller jobbe på et kontor i utlandet.

BESKRIV EN PERFEKT DAG I DINE ØYNE.
En perfekt dag, er en dag der solen skinner og det meste går min vei. En dag der jeg føler at universet er på min side uansett hva jeg gjør. Det kan rett og slett være småting som at jeg akkurat rekker bussen eller at noen fremmede smiler til meg. Men det gjør meg glad og holder meg blid resten av dagen!

HVA MÅ DU HA I GODTEPOSEN?
Er ikke så godterigal men har noen ganger med cherrytomater på kino hvis det telles?

HVA ER FAVORITT FILMEN(E) DIN(E)? HVORFOR?
Det er jo selvfølgelig utrolig mange filmer jeg liker, og har egentlig ikke en favorittfilm så det er vanskelig å komme på en nå. Men selvfølgelig Ringenes Herre-filmene fordi de er så godt laget, Pirates-filmene fordi de er morsomme, Mamma mia fordi jeg visste ingenting om filmen og ble positivt overrasket når alle plutselig begynte å synge og danse.

TOPP TRE SANGER DU HØRER PÅ FOR TIDEN?


HVA FIKK DEG TIL Å FLYTTE TIL USA?
I det 4. året på studiet er det mange som velger å gjøre noe annet, enten dra på utveksling eller ta et friår for å jobbe eller reise. Jeg har alltid visst at jeg ville dra på utveksling fordi jeg elsker å reise, se nye steder og bli kjent med andre kulturer. Hadde i utgangspunktet bare tenkt å dra et sted i Europa og lære meg et nytt språk, men likte skoleopplegget i USA bedre så jeg ombestemte meg. Valgte Hawaii fordi jeg ville dra et sted som var varmt med fin natur.

HVORFOR VALGTE DU DEN SKOLEN DU VALGTE`
Ei annen jente fra fakultetet mitt hadde allerede vært på UHM (University of Hawaii at Manoa) et semester og hun trivdes veldig godt. Derfor falt valget lett på den skolen.

HVA GLEDER/GRUER DU DEG MEST TIL MED Å BEGYNNE PÅ SKOLEN?
Gleder meg mest til å bli kjent med nye mennesker. Gruer meg til et nytt system, men regner med at
jeg blir vant til det fort.

HVOR LENGE SKAL DU VÆRE I USA? HVOR LENGE HAR DU VÆRT DER?
Jeg skal være der i et år, og så skal jeg tilbake til NTNU for å ta siste året av masteren min der.

HAR DU NOEN GODE TIPS FOR ANDRE SOM VIL TIL USA?
Start planleggingen tidlig: Mange skoler har tidlig søknadsfrist og mange papirer man må fylle ut og sende inn.

Søk stipend/legat hvis man kan: Jeg fikk et Fulbright-stipend som har søknadsfrist 1. oktober, så man må ofte søke om dette før man vet sikkert om man skal reise.

Ellers vil jeg si stå på og ikke gi opp selv om det krever mye arbeid!

Vil du være med på bloggportrett?
Legg igjen en kommentar eller send en mail til fotoblekka(@)gmail.com.