You asked. I answered.

by Dorthea

Questions from my darling readers. Since I mostly have readers from the motherland the questions as well as the answers is in Norwegian. If you would like the translated, abuse google translate. Mahalo.

– Hva slags fag tar du i år og hvor mange år har du igjen av studiene på hawaii?
Jeg tar copywriting, verdens relgion, antropologi, krim og kriminalitet & litteratur. Er på sophmore year, så til våren har jeg 2,5 år igjen i paradis.

– Hvor lenge varer studieåret på skolen du går på i Hawaii?
Høstsemesteret varer fra begynnelsen av September til rett før juletider, mens vårsemesteret begynner i slutten av januar og slutter rett rundt norges nasjonaldag. Hurra!

– Hvilken bok leser du for øyeblikket?
Tilbakekomsten av Håkan Nesser. Gotta love it! I tillegg leser jeg ufrivillig The Tempest av Shakespeare.

– Hva pleier du å gjøre for å slappe av?
Lese en god bok tilbakelent på stranden. Se en av favoritt tv-seriene mine dypt plantet under dyna.

– Er du “free as a bird” eller har du kjæreste?
Jeg har en kjæreste som heter Judah og han er kjempesøt!

– Hvordan ser en vanlig dag ut for deg?
Står opp, går på skolen, spiser middag, gjør lekser, ser på tv, legger meg. Er en svært spennende hverdag jeg har!

– Hvor i Honolulu anbefaler du norske studenter å bo?
Det spørs litt på hva man ønsker seg. De aller fleste norske bor rundt Wakiki eller Ala Moana i og med at det er veldig praktisk med tanke på skole, shopping og utesteder. Dersom man har timene på Hawaii Loa Campus er det bedre å bo på windward side i enten Kanoehe eller Kailua.

– Er det sosialt og lett å få venner på HPU?
Så absolutt! De aller fleste veldig imøtekommende og åpne for nye bekjentskap.

– Hvor mye penger bruker du i gjennomsnitt på en måned?
Alt for mye.. Jeg har en grotesk leie på nærmere 7000kr i måneden (mye høyere enn vanlig) i tillegg bruker jeg vell rundt 2000-3500 kr på mat og lignende.

– Er det vanskelig å få gode karakterer?
Så lenge du dukker opp på skolen, gjør leksene dine og legger igjen litt innsats så ligger du godt ann til å få både A og B.

– Henger du mest med nordmenn og svensker, eller har du venner fra hele verden?
Henger svært lite sammen med felles skandinaviere, men mest sammen med amerikanske og andre europeiske venner.

– Hva er det første du anbefaler å gjøre når man lander på Hawaii?
Gråte av lykke. Dersom man ikke har funnet sted å bo ville jeg gransket craigslist og avtale visninger. Dersom man har sted å bo, raide Walmart. Første dagen i paradis bør inneholde Wakiki og solnedgang.

– Hva savner du mest med Norge?
Hamburgerdressing, Grandiosa, Sørlandschips og Holiday dip mix. Namm!

– Hva er de største forskjellene mellom USA og Norge?
Amerikanerne er mer åpne mot ukjente mennesker på en måte. Du kan lett starte en samtale med en totalt ukjent på bussen eller i køen på butikken. Helt normalt, og trenger ikke å by noe. Man gjør det bare for å være hyggelig. Ellers er helsesystemet ti tusen ganger bedre i Norge.

– Har du noe tid til andre ting enn skole?
Det hele handler om disiplin, noe jeg ofte mangler. Man er ikke stuck med skole 24/7 med mindre man ber om det, og tid med venner er det alltids tid til.

– Har du reist mye rundt på øyene?
Jeg har bare vært på en dagstur til Maui. Skal definitivt besøke resten av øyene i løpet av de neste 3 årene.

– Hvor lenge har du bodd på Hawaii?
Jeg har bodd her siden August 2010.

– Hvordan vil du karakterisere HPU? (vanskelig, lett, kjedelig)
Easy peasy. Så lenge du møter på skolen, gjør leksene og gjør flid på arbeidene dine er du sikret gode karakterer.

– Hva er dine beste råd til en kommende student på HPU som ikke kjenner en levende sjel og som er supernervøs for å flytte til andre siden av jordkloden helt alene?
DO IT! Alt ordner seg for snille piker, og selv om det er skummelt så er det flere tusen andre som er i samme sko. Dersom du har mulighet til å bli med på passport week (fadderuka), gjør det. Du møter garantert mange nye fjes. Ellers vær åpen, ikke vær redd for å møte nye mennesker. Meld deg inn i en av skolens klubber, du møter mange nye venner der. Meld deg inn i skolens norske klubb og treff andre norske.