Bokanmeldelse #1: Barnepiken

Jeg er så heldig at jeg har fått lov til å bli med i Cappelen Damms bokbloggturné – kort fortalt betyr dette at jeg mottar bøker i posten og skal anmelde de her på bloggen. Utrolig genialt spør du meg! Spesielt når du elsker å lese bøker like så mye som meg. Første boken jeg har lest og skal anmelde er Barnepiken av Kathryn Stockett.

KJØP her SJANGER drama UTGIVELSESÅR 2010 ORGINALSPRÅK engelsk ISBN 9788202307134 SIDER 496

Barnepiken beskriver forholdet mellom svarte hushjelper og deres hvite fruer i Sørstatene på første halvdel av 60-tallet. Vi befinner oss i den lille byen Jackson i Mississippi, og møter tre svært forskjellige kvinner som finner hverandre i sin felles utfordring av grenser. Tjueto år gamle Skeeter er en ung, hvit kvinne som ifølge hennes mor har ett viktig oppdrag; å finne seg en mann og gifte seg. Selv har hun helt andre planer. Hun ser hvordan de svarte hushjelpene behandles av sine hvite oppdragsgivere, og bestemmer seg for å skrive ned historiene deres. Hennes to allierte er Aibileen, hushjelp og barnepike hos Skeeters venninne, og Aibileens venninne, Minny. Det er et risikofylt prosjekt for alle parter, fordi det utfordrer grensene som definerer tilværelsen deres.

SÅ VAD TYCKS OM BOKEN?
———————————————————— ♥ ————————————————————
Her kan du lese gårdagens anmeldelse fra KNIRK, og morgendagens anmeldelse fra MBFJORD.

Barnepiken handler om kjærlighet og forakt – mellom hvite fruer og deres svarte hushjelper. Det er en særdeles god bok, og ikke minst god debutroman fra Kathryn Stockett. I boken fortelles historiene til tre kvinner – to svarte og en hvit.

Som baksiden av boken røper så bestemmer en ung hvit kvinne med navn Skeeter å skrive en bok om svarte hushjelper og deres hvite oppdragsgivere. Sammen med sine allierte må hun takle hverdagen – som bare blir vanskeligere for hvert kapittel i boken. For uten å bli kjent med Minny, Aibileen og Skeeter møter du også mange andre personligheter som er med å sette sitt preg på historiene.

Du får et god inntrykk av hvordan det kunne utarte seg å være svart hushjelp under raseskillet, og du lærer hvordan noen få kan utgjøre en stor forskjell. Det er nok det som henger mest igjen etter å ha lest Barnepiken at selv om det hele er en fiktiv historie – er den sannferdig. Alt som står skrevet i boken kan like godt være sant, og kan ha hendt under raseskillet på 60-tallet.

Men selv om boken har et politisk tema er dette ikke en superalvorlig bok. Du kommer til å ønske å slå i veggen fordi ting er urettferdig. Du vil smile like stort som sola når kjærligheten viser seg. Du vil gapskratte høyt på grunn av den sorte galgenhumoren. Du vil kanskje til og med gråte en liten skvett – både av glede og sinne. Jeg er uansett sikker på at boken vil berike deg, og trykke på alle følelseknappene dine.